Slijmbeursontsteking heup

Bij een slijmbeursontsteking in de heup zijn één of beide slijmbeurzen aan de buitenkant van de heup, tussen de bilspieren en de heupkop, ontstoken, beschadigd of geïrriteerd. Daardoor ontstaat frictie tussen de bewegende weefsellagen, wat voor pijnklachten zorgt. U ervaart de pijn van een slijmbeursontsteking in de heup bijvoorbeeld tijdens of na het fietsen. Wanneer u tijdig voor de juiste fysiotherapeutische behandeling kiest, wordt het herstelproces van een slijmbeursontsteking in de heup versneld en bevorderd. Bovendien wordt daardoor de kans op herhaling van de klachten verminderd.

Slijmbeursontsteking oorzaken

Sommige houdingen of bewegingen kunnen een constante wrijving of druk op de slijmbeurs veroorzaken, waardoor zich een ontsteking ontwikkelt. De slijmbeurs komt tijdens het aanspannen van de bilspieren onder spanning te staan. Dat is bijvoorbeeld het geval bij (hard)lopen, traplopen, rennen en springen. Ook bij het overmatig of herhaaldelijk belasten van de slijmbeurs kan irritatie ontstaan. Als gevolg hiervan kan een slijmbeursontsteking ontstaan, die u voornamelijk voelt bij langdurig liggen of wandelen.

Soms ontstaat een slijmbeursontsteking acuut, bijvoorbeeld na een val op klap op de heup. Daarnaast zijn er een aantal factoren die de kans op een slijmbeursontsteking vergroten, zoals verkorte bilspieren, een verschil in beenlengte, onvoldoende warming-up of onvoldoende revalidatie na een eerdere heupblessure. Bovendien zien we deze aandoening vaker bij mensen die al wat ouder zijn.

Slijmbeursontsteking symptomen

De voornaamste symptomen van een slijmbeursontsteking in de heup zijn pijn aan de buitenkant van de heup en stijfheid. De pijn straalt soms uit naar de buitenkant van de dij, tot aan de knie. U voelt deze pijn ook als u op uw heup drukt of ligt. Bij een slijmbeursontsteking in de heup nemen de symptomen toe tijdens rust na een activiteit als in en uit de auto stappen, overmatig lopen of liggen. Hoe langer de slijmbeursontsteking aanwezig is, hoe erger de klachten worden. De pijn wordt dan erger en naast bovengenoemde kenmerken  van een slijmbeursontsteking in de heup kunnen er bijkomende klachten optreden, zoals zwakte in de heup, rug of onderste ledematen.

Slijmbeursontsteking oefeningen

Een slijmbeursontsteking in de heup kan met de juiste oefeningen binnen enkele weken herstellen. Als de slijmbeursontsteking in de heup al langer aanwezig is voordat de behandeling en oefeningen beginnen, duurt het herstel langer. Vaak duurt het dan tot enkele maanden voordat u terug bent op uw oorspronkelijke activiteitenniveau.

Het oefenprogramma bestaat onder andere uit rekoefeningen voor de heup. Bij een slijmbeursontsteking gaan we ook aan de slag met het verbeteren van uw mobiliteit, evenwicht en flexibiliteit, de kracht in uw heupspieren en het verlichten van pijn en zwelling. Dat doen we door naast de (rek)oefeningen bij een slijmbeursontsteking in de heup ook dry needling en medical taping aan te bieden -bij een slijmbeursontsteking in de heup- als alternatieve behandeling.

Slijmbeursontsteking behandeling

Vermoedt u dat u een slijmbeursontsteking in de heup heeft omdat fietsen pijnlijk is? Heeft een injectie voor de slijmbeursontsteking in uw heup niet geholpen? Tijdens een kort vragengesprek en een lichamelijk onderzoek zal de juiste diagnose gesteld worden door een fysiotherapeut van Fysio 0519. We kijken bijvoorbeeld hoe u loopt, of het pijn doet als we de heup aanraken en of er andere blessures waarneembaar zijn. Hierna kunnen we op maat een behandeling voor de slijmbeursontsteking in uw heup adviseren. De behandeling van een slijmbeursontsteking in de heup is niet duur, omdat deze in vrijwel alle gevallen vergoed wordt door uw zorgverzekeraar.