Versleten heup

Een versleten heup kan erg beperkend zijn. Bij slijtage in de heup kunt u uw heup namelijk minder goed en vooral niet pijnloos bewegen. Dat komt omdat het kraakbeen in de kom van uw heup dunner en zachter is geworden, waardoor er wrijving ontstaat.  Om de klachten zoveel mogelijk te verminderen, is het belangrijk de kracht en de mobiliteit van de heupspieren te trainen. Fysiotherapie kan hierbij zeer effectief zijn.

Versleten heup oorzaken

Voor een versleten heup is niet één oorzaak aan te wijzen. Slijtage aan de heup kan het gevolg zijn van een eerdere blessure, zoals een gebroken heup of gewrichtsontsteking. Het kan ook zo zijn dat een deel van het kraakbeen extra belast wordt en daardoor in kwaliteit achteruitgaat, bijvoorbeeld vanwege beenlengteverschil, een standsverandering na een gebroken heup of overgewicht. Tot slot is een versleten heup vaak aan de leeftijd toe te schrijven. Wanneer we ouder worden, neemt de kwaliteit van het kraakbeen af en is het lichaam minder goed in staat nieuw kraakbeen aan te maken. Bij aandoeningen als heupdysplasie en reumatoïde artritis komt een versleten heup ook vaker voor.

Versleten heup symptomen

Wat zijn de symptomen van een versleten heup? De typische symptomen van een versleten heup zijn pijn in de heupregio, in de bil- en liesregio en bewegingsbeperkingen in de heup. Deze symptomen van een slijtage aan de heup zijn te wijten aan het feit dat door de afname van kraakbeen wrijving tussen de botstukken plaatsvindt. Het lichaam zal dan extra botstukjes of osteofyten aan gaan maken, die deze klachten veroorzaken. Soms voelt de heup warm aan of treedt er een zwelling op. Als eerste symptomen bij een versleten heup horen we ook vaak ochtendstijfheid en startstijfheid.

Versleten heup oefeningen

Versleten heup oefeningen zijn er voornamelijk op gericht om het kraakbeen wat nog over is in een zo goed mogelijke conditie te houden. Ook kunnen we specifieke (rek)oefeningen doen om uw heupspieren te versterken en kunnen bij slijtage van de heup oefeningen voor extra stabiliteit helpen. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden voor dry needling en medical taping, om hiermee wat spierspanning rondom uw heup weg te nemen. Bij een versleten heup vanwege uw leeftijd, proberen we dus voornamelijk de kwaliteit van het resterende kraakbeen te optimaliseren. De slijtage aan uw heup is namelijk niet meer terug te draaien.

Soms zijn bij een slijtage van de heup oefeningen alleen niet genoeg, en is een nieuwe heup noodzakelijk. U krijgt dan tijdens een operatie een kunstheup. Na de operatie kunnen behandelingen en oefeningen voor herstel onder begeleiding van onze fysio of manueel therapeuten helpen om zo snel mogelijk de belastbaarheid van de heup te herstellen.

Naast specifieke heup oefeningen voorzien we u ook graag van advies. Welke sporten kunt u bijvoorbeeld nog beoefenen en welke dient u te vermijden, omdat de heup dan teveel grote krachten op moet vangen?

Versleten heup behandeling

Voor een passende versleten heup behandeling bent u bij Fysio 0519 aan het juiste adres. We kijken graag wat we voor u kunnen betekenen. Tijdens een intakegesprek stellen we gerichte vragen over uw klachten en zullen we een kort lichamelijk onderzoek doen. Op basis van onze bevindingen kan een maatwerk behandelplan opgesteld worden. Maak direct een afspraak.