Knieschijf

De knieschijf is onmisbaar voor uw knie. Hij heeft een belangrijke functie bij het actief strekken van de knie en beschermt het achterliggende kniegewricht. Daarnaast brengt hij de krachten van de spieren van het bovenbeen over naar het onderbeen. Aan de voorzijde van uw knie bestaat de knieschijf uit een driehoekige schijf van bot, aan de achterzijde uit kraakbeen. Pijnklachten rond de knieschijf (patella) noemen we het patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS).

Pijnlijke knieschijf oorzaken

Een ongeluk, val en overbelasting kunnen voor een pijnlijke knieschijf zorgen. Een dergelijke knieschijfaandoening kan bijvoorbeeld ontstaan door veel springen of een afwijkende stand van uw been, waardoor uw knieschijf geïrriteerd raakt. Door ongunstige drukbelasting worden het bot en de omliggende weefsels overbelast. Daarnaast kunnen factoren als verkeerd schoeisel, een eerdere knieblessure, X of O-benen, platvoeten en een verschil in beenlengte voor pijn onder de knieschijf zorgen.

Pijn rondom de knieschijf kan ook ontstaan als gevolg van luxaties, het uit de kom gaan van de knieschijf. De knieschijf gaat vaak vanzelf weer terug in de kom, maar soms ook niet. Deze moet dan door een arts weer goed gezet worden. Fysiotherapie is daarna nodig om de pijn en stabiliteit weer te verbeteren.

We zien knieschijfpijn vaak bij sporters, jonge meisjes en bij mensen die revalideren na een knie-, heup- of enkeloperatie.

Pijnlijke knieschijf symptomen

Vaak heeft u pijn onder of boven uw knieschijf, of een gevoel van stijfheid rondom de knieschijf. U kunt ook last hebben van een knieschijf die ‘crepiteert’. Hij kraakt dan af en toe hoorbaar of verschuift / hapert bij het strekken. Wanneer uw pijn onder de knieschijf ook gepaard gaat met een ontsteking, kan de knie er rood uitzien en warm aanvoelen.

Vaak voelt u de pijn onder of boven de knieschijf bij het buigen, zoals bij traplopen en (tegen de wind) fietsen, of bij belasting, zoals bij wandelen en fietsen. Omdat u de pijn ook voelt als u lang zit, bijvoorbeeld in het theater, wordt het ook wel een ‘theaterknie’ genoemd. De pijn en zwelling kunnen afnemen als u rust houdt. Wanneer u met gebogen knieën zit, kan de pijn juist weer toenemen omdat de knieschijf dan meer op het bot van het bovenbeen drukt.

Pijnlijke knieschijf oefeningen

Wanneer u pijn onder uw knieschijf heeft, zullen we aan de hand van uw verhaal en een kort lichamelijk onderzoek uw klachten onderzoeken. Ook kijken we naar een eventuele verkeerde stand van de heupen, enkels of voeten. Op basis hiervan maken we een behandelplan op maat, bestaande uit oefeningen om de pijn te verminderen en de functie van de knie te verbeteren. Een intensief oefenprogramma, gericht op het verbeteren van de kracht, coördinatie en stabiliteit van de benen en romp, heeft ook een preventieve werking, omdat we hiermee de kans op nieuwe klachten verminderen. Daarnaast kan medical taping helpen de klachten te verminderen en de knieschijf in een betere positie te brengen.

Bij de oefeningen kijken we altijd goed naar uw situatie en belastbaarheid, zodat de oefeningen de juiste zwaarte hebben. Intensief oefenen is noodzakelijk om weer klachtenvrij te kunnen bewegen en sporten.

Bij Fysio 0519 hebben we ons trainingsschema speciaal afgestemd op klachten rondom de knieschijf. Wilt u graag ook weer zonder pijn onder of boven uw knieschijf uw dagelijkse activiteiten kunnen doen? Maak dan direct een afspraak voor een intakegesprek bij Fysio 0519. U heeft hiervoor geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. De behandeling wordt veelal door uw zorgverzekeraar vergoed, omdat wij met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten hebben.