Overbelaste knie

Een overbelaste knie is vervelend, maar komt helaas vaak voor. Wanneer uw knie overbelast is, kunt u pijnklachten krijgen. U kunt er op verschillende momenten gedurende de dag last van hebben, bijvoorbeeld tijdens het sporten of juist na het sporten, maar ook ’s nachts als uw knieën op elkaar liggen. Een knie raakt overbelast door bijvoorbeeld intensief hard te lopen, door overgewicht of door voor een langere tijd zwaar werk te doen dat u niet gewend bent. Wanneer u een overbelaste knie niet tijdig behandelt, kunnen de knieklachten uiteindelijk tot andere vervelende knieaandoeningen leiden, zoals onderstaande.

Kniebanden knie overbelast

Wanneer de kniebanden van uw knie overbelast zijn, voelt u symptomen als een stekende pijn die erger wordt als u de knie meer belast. Als gevolg van een afwijkende functie van de knieën of voeten kunnen de kniebanden geïrriteerd raken. Overbelaste knie symptomen kunnen met behulp van fysiotherapeutische oefeningen verminderd worden.

Lopersknie

Bij een lopersknie is de aanhechting van de pees boven de knieschijf of bovenbeenspier beschadigd of geïrriteerd. Dat komt vaak door langdurige overbelasting, die groter is dan u aankunt. Bij het sporten kunnen een te harde ondergrond of overmatige krachttraining of sprongbelasting voor overbelasting zorgen. Voordat we een lopersknie kunnen behandelen, moeten we eerst de oorzaak van de overbelasting achterhalen. Uw (sport)fysiotherapeut kan de knie behandelen met diepe dwarse fricties, massage van de omliggende spieren, het aanpassen van de trainingsbelasting en het maken van een trainingsschema op maat.

Gescheurde meniscus

Een langdurige overbelasting van de knie kan ook tot een gescheurde meniscus leiden. U ervaart dan een scherpe pijn in de knie, moeite met lopen en het strekken van de knie en een knie die voelt alsof hij ‘op slot’ zit. Uit recent onderzoek is gebleken dat een gescheurde meniscus met fysiotherapie net zo succesvol te behandelen is als met een operatie.

Pijnlijke knieschijf

Overbelasting kan ook voor een pijnlijke knieschijf zorgen. Een pijnlijke knieschijf is daarnaast vaak stijf, kraakt hoorbaar en hapert bij het strekken. De pijn neemt toe als de knie gebogen wordt of bij lang zitten. Een intensief oefenprogramma, gericht op het verbeteren van de kracht, coördinatie en stabiliteit van de benen en romp, heeft daarnaast een preventieve werking, omdat we hiermee de kans op nieuwe klachten verminderen.

Artrose

De oorzaak van artrose ligt veelal bij overbelasting van een versleten knie. U heeft bij artrose last van (ochtend)stijfheid in de knie of na langdurig zitten. In een later stadium volgen vaak pijnklachten. De knie kan opzwellen, gaan kraken of instabiel worden. Knieslijtage is helaas niet terug te draaien of te herstellen. Voor uw overbelaste knie zijn de oefeningen erop gericht om het kraakbeen wat er nog zit in een zo goed mogelijke conditie te houden, zodat uw knieklachten niet nog erger worden.

Heeft u uw knie overbelast? Begin dan op tijd met het juiste trainingsschema om te voorkomen dat overbelaste knie symptomen leiden tot ergere knieaandoeningen. U kunt hiervoor direct een afspraak maken bij Fysio 0519 in Dokkum. Een verwijsbrief van uw huisarts is niet nodig. Een therapeut van Fysio 0519 zal uw klachten bespreken en uw knie onderzoeken net zoals een huisarts dat doet. In de meeste gevallen worden uw behandelingen bovendien vanuit de basisverzekering van uw zorgverzekering vergoed.