Pijn binnenkant knie

Kniepijn is een veel gehoorde klacht. Wanneer u de pijn weet te lokaliseren, bijvoorbeeld pijn aan de binnenkant van de knie, is het gemakkelijker om een eventuele oorzaak van de pijn te vinden en een passend behandelplan te maken. Hieronder noemen we een aantal mogelijke oorzaken van pijn aan de binnenkant van de knie.

Binnenste knieband letsel

De binnenste knieband zit aan de binnenkant van de knie en verbindt de zijkant van het bot van het bovenbeen met de zijkant van het bot van het scheenbeen. De binnenste knieband voorkomt dat er een X-stand in het kniegewricht ontstaat en is belangrijk voor de stabiliteit van het kniegewricht. Bij een grote uitwendige kracht op de knie kan de binnenste knieband beschadigen. Wanneer er te veel rek op de knieband komt, kan deze deels of helemaal scheuren. En omdat de binnenste meniscus aan de binnenste knieband vastzit, kan ook deze door een val of ongeluk beschadigen. De manier waarop u valt, bepaalt in hoeverre de knieband oprekt, bijvoorbeeld als u uitglijdt of met de fiets valt. De knie voelt stijf en pijnlijk aan en kan gezwollen zijn. Fysiotherapie kan dan uitkomst bieden.

Pijn binnenkant knie door overbelasting

Als gevolg van een afwijkende functie van de knieën of voeten kan de binnenste knieband geïrriteerd raken. Dat is bijvoorbeeld het geval als uw benen in een X-stand staan. Pijn aan de binnenkant van de knie door overbelasting voelt aan als een stekende pijn aan de binnenkant van de knie. Hoe meer de knie belast wordt, hoe erger de pijn wordt, maar u kunt er ook ’s nachts last van hebben als uw knieën op elkaar liggen. Pijn aan de binnenkant van de knie kan ook ontstaan door overbelasting van de bovenbeenspieren. Verkrampingen of triggerpoints in de bovenbeenspieren geven dan pijn die wordt ervaren als kniepijn. Fysiotherapie kan uitkomst bieden bij overbelasting.

Meniscusletsel

Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van uw knie zit een meniscus. Vaak is de binnenste meniscus gescheurd. De symptomen van een gescheurde meniscus zijn een scherpe pijn in de knie, moeite met lopen en het strekken van de knie en een knie die voelt alsof hij ‘op slot’ zit. Wanneer uw meniscus gescheurd is, kunt u bij een fysiotherapeut terecht om de klachten te verminderen of, als een operatie onontkoombaar is, u na afloop te helpen de kracht en mobiliteit in uw knie terug te krijgen. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat gescheurde meniscus symptomen met fysiotherapie net zo succesvol te behandelen zijn als met een operatie.

U kunt bij Fysio 0519 direct een afspraak maken voor de behandeling van een pijnlijke knie (binnenkant) of voor revalidatie na een operatie. Ook voor de behandeling van een pijnlijke knie kunt u bij ons terecht. U heeft hiervoor geen verwijsbrief van uw huisarts nodig. Tijdens het intakegesprek maken we, op basis van uw verhaal en een kort lichamelijk onderzoek, een behandelplan op maat. Wij hebben met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten en kunnen de vergoeding van onze behandelingen eenvoudig voor u nakijken. Door uw knieën zo gezond en sterk mogelijk te houden, kunt u in de toekomst nieuw letsel voorkomen en veilig sporten.