Hernia rug

Als we het over een hernia hebben, refereren we over het algemeen naar een hernia van de (lage) rug. Andere soorten hernia’s zijn bijvoorbeeld een liesbreuk en een navelbreuk. Bij een rughernia is er sprake van een uitstulping van de zachte kern van een tussenwervelschijf. Deze uitstulping drukt tegen het ruggenmerg of tegen een zenuw, die daardoor geïrriteerd en/of ontstoken raakt. Dit veroorzaakt een vervelende pijn. Soms in één been, soms in beide benen, de rug, tenen of de billen. Een hernia in de rug kan alleen vastgesteld worden met een röntgenfoto en/of een MRI.

Rughernia oorzaken

Een rughernia wordt het meest gezien bij mensen tussen de 20 en 40 jaar oud, omdat zij de meeste lichamelijke activiteit hebben. Bij de helft van de mensen met een lage rughernia is er een aangeboren zwakte van het discusweefsel, waardoor de kans om een rughernia te krijgen vergroot is. Daarnaast kan een plotselinge draaibeweging van de romp, een slechte spierconditie, gebrek aan beweging of u per ongeluk ‘vertillen’ de oorzaak van een rughernia zijn.

Er wordt een verschil gemaakt tussen een acute en een chronische rughernia. Een acute hernia die niet behandeld wordt, kan overgaan in een chronische hernia. Een chronische hernia is ook vaak het gevolg van het normale verouderingsproces van een lichaam, maar ook van overgewicht, slechte voeding of een slechte houding in combinatie met zwaar tillen.

Rughernia symptomen

Bij een rughernia beginnen de symptomen vaak met lage rugpijn. Deze pijn hoeft niet continu aanwezig te zijn, maar kan in golven komen. Daardoor kunnen er ook hele periodes zijn dat u geen last heeft van de diep gelegen pijn. Het kan zijn dat u al jaren last heeft van wisselende rugpijn en dat de hernia in de rug pas later een uitstraling naar het been krijgt. Vaak is de pijn erger als u bijvoorbeeld moet hoesten of niezen. Moeite met zitten en bukken zijn ook symptomen van een hernia in de (lage) rug.

Wanneer een zenuw in de verdrukking zit, kan het zo zijn dat u een doof gevoel of tintelingen ervaart. Deze tintelingen en doofheid worden vaak in de bil en het been gevoeld. Ook kan het voorkomen dat bepaalde spieren of reflexen minder goed functioneren als gevolg van de hernia in de rug. Al deze symptomen zijn goed te herkennen. De pijn en stijfheid bij een hernia kunnen vaak door de juiste behandelingen, bestaande uit het losmaken van de spieren en manuele therapie, afnemen. Vervolgens wordt gestart met passende oefeningen.

Rughernia oefeningen

Oefentherapie kan lage/hoge rug hernia symptomen verminderen. Een fysiotherapeut van Fysio 0519 kan met oefeningen de pijn van een hernia in de lage rug verlichten. Tijdens het intakegesprek maken we op basis van uw klachten een behandelplan op maat, met passende rughernia oefeningen.

Verder is het bij een rughernia van belang te kijken naar de oorzaken van de hernia. Heeft u een zittend beroep? Wen uzelf dan aan elke 20 minuten een keer op te staan. Let op uw houding. Voorkom dat u doorgezakt staat bijvoorbeeld of dat u te vaak met uw benen over elkaar zit. Til op de juiste manier en weet ook wat uw fysieke grens is bij bijvoorbeeld zwaar tillen. En let daarnaast op uw gewicht en uw conditie. Door energiek en gezond te blijven, kan uw rug meer aan. Ook hiervoor leggen we u graag een aantal oefeningen uit om (rug)hernia klachten in de toekomst te voorkomen.

Rughernia behandeling

Soms is een operatie noodzakelijk om hernia klachten op te lossen. Door een goede rughernia behandeling, adviezen en het doen van de juiste oefeningen kan dit vaak worden voorkomen. We vertellen u graag hoe een behandeling van een hernia aan de rug er bij Fysio 0519 uitziet en wat we voor u kunnen betekenen. Ook na een eventuele operatie zullen oefeningen en behandelingen onder begeleiding van onze fysio of manueel therapeuten helpen om zo snel mogelijk de beweeglijkheid en belastbaarheid van de rug te herstellen. Maak direct een afspraak voor een intakegesprek. U kunt zonder verwijsbrief van uw huisarts een hernia (lage rug) behandeling aanvragen.