Peesontsteking schouder

Een peesontsteking in de schouder komt vaak voor. Heeft u er veel last van tijdens uw dagelijkse activiteiten? Schroom dan niet om een fysiotherapeut te bezoeken om u van uw klachten af te helpen.

Peesontsteking schouder oorzaken

Vaak is overbelasting de oorzaak van een peesontsteking in de arm/schouder, bijvoorbeeld door een val op de schouder of doordat u een aantal dagen lang bewegingen hebt gemaakt die u niet gewoon bent, zoals binnenshuis schilderen. Door overbelasting van de spieren en pezen kan er een ontsteking van de schouderpees ontstaan, waarna deze opzwelt en te weinig ruimte krijgt om goed te kunnen bewegen. Dit veroorzaakt klachten bij bewegingen. Soms ontstaan de klachten heel geleidelijk als gevolg van een verkeerde (werk)houding.

Peesontsteking schouder symptomen

Peesontsteking schouder symptomen zijn onmisbaar. Een peesontsteking is namelijk erg pijnlijk. Naast pijn in de schouder kunt u de schouder ook minder goed bewegen, waardoor taken als u aankleden of boven uw hoofd heffen bemoeilijkt worden. U voelt de stekende pijn voornamelijk in uw schouder, maar soms straalt deze uit naar de bovenarm. Ook kan de peesontsteking in de schouder niet koud maar warm aanvoelen.

Peesontsteking schouder oefeningen

Speciale peesontsteking (schouder)oefeningen zijn erop gericht om de pijn te verlichten, de ontsteking te verminderen en herhaling of een chronische peesontsteking in de schouder te voorkomen. Daarbij wordt gewerkt aan het versterken van de schouderspieren en het voldoende rust geven van de pees. Hierdoor verdwijnt de ontsteking en wordt de pees weer kleiner. De oefeningen bij een peesontsteking van de schouder bestaan voornamelijk uit houdingsoefeningen, stabiliteits- en mobiliteitsoefeningen en spierversterkende oefeningen.

Naast oefeningen voor een peesontsteking in de arm/schouder kan een alternatieve behandeling als medical taping, dry needling of manuele mobilisatie en manipulatie uitkomst bieden. Door medical taping kunnen bepaalde spieren ontlast worden en anderen geactiveerd worden. De spieren rondom de peesontsteking kunnen ondersteund worden waardoor de pees meer rust krijgt om te herstellen. Dry needling zorgt er ook voor dat de spieren kunnen ontspannen. Te veel spierspanning op de spier van de ontstoken pees voorkomt namelijk het herstel van de ontsteking. Bij dry needling worden de spierknopen op een speciale manier met zeer dunne acupunctuurnaalden aangeprikt, waardoor ze snel en langdurig ontspannen. Speciale manuele druktechnieken zorgen er weer voor dat de afvalstoffen uit spierknopen weggemasseerd worden.

Peesontsteking schouder behandeling

Voor een behandeling van een peesontsteking in de schouder kunt u zonder verwijsbrief van uw huisarts bij Fysio 0519 in Dokkum terecht. Eén van onze fysiotherapeuten luistert tijdens een intakegesprek naar uw verhaal en kan een kort lichamelijk onderzoek uitvoeren om een goed beeld te krijgen van uw klachten. Daarna maken we een behandelplan op maat, waarmee we de komende tijd aan de slag kunnen. Wanneer we het idee hebben dat het toch slimmer is eerst een arts naar uw klachten te laten kijken, zullen we u dat ook zeker eerlijk vertellen.

In de meeste gevallen worden fysiotherapeutische behandelingen via uw zorgverzekering vergoed. U kunt dit nalezen in uw polisvoorwaarden. Wij kunnen dit ook voor u nakijken. Met ruime openingstijden en een gratis inloopspreekuur kunt u op allerlei momenten bij onze vooruitstrevende praktijk in Leeuwarden terecht.